Месячнік па прафілактыцы суіцыдальных паводзін
10.09.2022План мерапрыемстваў месячніка па прафілактыцы суіцыдальных паводзін
10.09 – 10.10. 2022г.
№ п/п |
Назва мерапрыемства |
Удзель-нікі |
Месца правядзення |
Адказныя |
10.09 08.10 |
Дзень здароўя |
1– 11 кл. |
Класныя кабінеты Спартыўная зала |
Класныя кіраўнікі Пархімчык С.Г. |
На працягу месяца |
Бацькоўскі ўніверсітэт: Адаптацыя вучняў у 1-м класе. Фізіялагічная, псіхалагічная і сацыяльная адаптацыя вучняаў да школы. Прычыны сацыяльна-псіхалагічнай дэзадаптацыі. Дапамога дзіцяці ў адаптацыі да школы. Адаптацыя дзіцяці ў новым калектыве. 5 клас Фарміраванне новага вучэбнага калектыву 5 класа. Адаптацыя дзіцяці ў новым асяроддзі. Цяжкасці адаптацыі пяцікласнікаў да школы |
|
Класныя кабінеты
|
Шынкарэвіч Т.А. Банько Т.В. |
12.09 |
Актуалізацыя інфармацыі на сайце установы адукацыі |
|
|
Жураўлевіч В.С. Шынкарэвіч Т.А. |
13.09 |
Афармленне інфармацыйнага стэнда “Мой выбар – жыццё з пазітывам” |
Другі паверх |
Жураўлевіч В.С. |
|
14.09-10.10 |
Інтэрактыўны інфармацыйны стэнд “Працягні сказ: “Заўтрашні дзень для мяне прынясе…” “Гаромнія – гэта…” “Мой сябар самы лепшы, таму што…” |
1– 11 кл. |
Другі паверх |
Жураўлевіч В.С. Класныя кіраўнікі |
22.09 |
Інфарм-кур’ер “Камп’ютарныя гульні: карысць і небяспека” |
1-11 кл. |
Класныя кабінеты |
Класныя кіраўнікі |
23.09 |
Хвілінкі інфармавання “Жыццё – не гульня, перазагрузкі не будзе” |
1- 11 кл. |
Класныя кабінеты |
Класныя кіраўнікі |
26.09- 30.09 |
Анкетаванне вучняў “Уплыў табакакурэння, спажывання спіртных напояў на здароўе” |
5- 11 кл. |
Класныя кабінеты |
Класныя кіраўнікі |
07.10 |
Класная гадзіна “Віртуальныя і сапраўдныя сябры. Зносіны ў Інтэрнэце” |
2-4 кл. |
Класныя кабінеты |
Класныя кіраўнікі |
03.10-10.10 |
Псіхадыягнастычнае даследаванне суіцыдальных паводзін |
5-11 кл.
|
Класныя кабінеты |
Класныя кіраўнікі |
Самагубства - гэта рэакцыя чалавека на праблему, якая здаецца яму непераадольнай. Якія яго прычыны і як прадухіліць з'яўленне суіцыдальных думак у дзіцяці?
"Суіцыд - гэта следства сацыяльна-псіхалагічнай дэзадаптацыі асобы ва ўмовах перажываецца асобай мікрасацыяльнага канфлікту" (А.Г. Абрумова, В.А. Ціханенка). Іншымі словамі, яго непасрэдныя чыннікі звычайна цесна злучаны з праблемамі ў найблізкім асяроддзі: з разводамі бацькоў, з іх паўторнымі шлюбамі, алкагалізмам, канфліктамі, з хваробай і стратай блізкіх сваякоў. Сфера зносін дзяцей змяняецца і выклікае складаны ўнутраны канфлікт: запатрабаванне мець зносіны застаецца, а рэалізаваць яе ў звыклых формах ужо нельга. Не ведаючы, як паўплываць на чальцоў сям'і ці навакольных, дзіця задумвае самагубства. Суіцыд можа быць і сродкам выхаду самога чалавека з невыноснай сітуацыі.
Да суіцыду схільныя дзеці і падлеткі з пэўнымі псіхалагічнымі асаблівасцямі:
-
эмацыянальна адчувальныя, ранімыя;
-
настойлівыя ў цяжкіх сітуацыях і адначасова няздольныя да кампрамісаў;
-
нягнуткія ў зносінах (іх спосабы ўзаемадзеяння з навакольнымі дастаткова аднатыпныя і прамалінейныя);
-
схільныя да імпульсіўных, эмацыйных, неабдуманых учынкаў;
-
схільныя да засяроджанасці на эмацыйнай праблеме і да фармавання звышзначнага стаўлення;
-
песімістычныя;
-
замкнёныя, якія маюць абмежаванае кола зносін.
Класіфікацыя суіцыдальных праяў
Суіцыдальныя намеры ўключаюць у сябе суіцыдальныя думкі, уяўленні, перажыванні, тэндэнцыі.
Ступені выяўленасці суіцыдальнага паводзін:
Першая ступень - пасіўныя суіцыдальныя думкі. Гэта ўяўленні, фантазіі на тэму сваёй смерці, але не на тэму пазбаўлення сябе жыцця як дзеяння. Прыкладам могуць служыць выказванні: "Добра было б памерці", "Заснуць і не прачнуцца", "Калі б са мной гэта адбылося, я б памёр" і г. д.
Другая ступень - суіцыдальныя задумы. Гэта актыўная форма праявы суіцыдальнасці, імкнення да самагубства. Паралельна фарміруецца план рэалізацыі. Прадумваюцца спосабы суіцыду, час і месца дзеяння.
Трэцяя ступень - суіцыдальныя намеры. Яны выцякаюць з задум, пры гэтым падмацоўваюцца валявымі рашэннямі, якія вядуць да ўчынку.
Перыяд ад узнікнення суіцыдальных думак да спробы іх рэалізацыі вылічаецца часам хвілінамі (востры прэсуіцыд), часам месяцамі (хранічны прэсуіцыд).
Дэманстратыўныя і сапраўдныя спробы суіцыду
Спецыялісты падзяляюць суіцыдальныя спробы: на сапраўдныя; дэманстратыўныя; шантажныя.
Колькасць дэманстратыўных спроб у 10-15 разоў большая, чым завершаных. Задача дэманстратыўных, шантажных спроб - дабіцца пэўнай мэты, або звярнуць на сябе ўвагу, або выказаць пратэст супраць цяжкай сітуацыі. Нельга скідаць з рахункаў і ўплыў аднагодкаў. Падлетак здзяйсняе суіцыдальную спробу "за кампанію", яго рашэнне не абдумана, а прадыктавана гатоўнасцю падтрымаць сяброў, імкненнем быць "як усё".
Трэба памятаць, што любыя суіцыдальныя спробы надзвычай небяспечныя! Яны могуць сапраўды скончыцца смерцю; могуць стаць спосабам рашэння розных праблем (у сутнасці, гэтае маніпуляванне іншымі людзьмі) ці ж экстрэмальнай "забаўкай". Нарэшце, гульні са смерцю могуць перарасці ва ўстойлівыя самаразбуральныя паводзіны, а гэта - ужыванне наркотыкаў, алкаголю, пастаяннае імкненне рызыкаваць.
Найбольш небяспечныя сапраўдныя суіцыдальныя спробы, гэта паказчык цяжкіх душэўных перажыванняў, моцнага стрэсу, выяўленай дэпрэсіі.
Матывы і нагоды суіцыдальных паводзін
Асноўнымі матывамі і падставамі для суіцыдальных паводзін (прыведзены ў парадку памяншэння значнасці) могуць быць:
1. Асобасна-сямейныя канфлікты:
несправядлівыя адносіны (абраза, прыніжэнне, абвінавачанне) з боку сваякоў і навакольных;
страта блізкага сябра, хвароба, смерць родных;
перашкоды да задавальнення актуальнай патрэбнасці;
няшчаснае каханне;
недахоп увагі, клопаты з боку навакольных.
2. Псіхічны стан. Дзве траціны суіцыдаў здзяйсняюцца ў непсіхатычных станах па цалкам рэальных матывах і нагодах, і толькі траціна ў стане псіхозу з вар'яцкімі ідэямі.
3. Фізічны стан. Такое рашэнне часцей за ўсё прымаюць хворыя з анкапаталогіяй, сухотамі, сардэчна-сасудзістымі захворваннямі. Пры гэтым суіцыд здзяйсняецца на этапе неўдакладненых дыягназу.
4. Канфлікты, звязаныя з антысацыяльнымі паводзінамі суіцыдэнта:
боязь пакарання ці ганьбы;
самаасуджэнне за непрыстойны ўчынак.
5. Канфлікты ў прафесійнай ці вучэбнай сферы:
безгрунтоўнасць, няўдачы ў вучобе або рабоце;
несправядлівыя патрабаванні да выканання прафесійных або навучальных абавязкаў.
Гэтыя матывы рэдка служаць прычынай суіцыду.
6. Матэрыяльна-бытавыя цяжкасці. Яны таксама рэдка спрычыняюцца да суіцыду.
Мэтамі суіцыду могуць быць:
1. Пратэст, помста. Суіцыдальныя паводзіны па тыпе "пратэсту" мяркуюць нанясенне шкоды, помсты крыўдніку, т. е. таму, хто лічыцца чыннікам суіцыдальных паводзін. Дзейнічае прынцып: "Вам будзе горш пасля маёй смерці". Канфлікт носіць востры характар.
2. Заклік. Суіцыдальныя паводзіны па тыпе "закліку" ўзнікае востра, рэалізуецца часцей за ўсё праз самаатручванне. Асноўны сэнс суіцыдальнай спробы - атрыманне дапамогі звонку з мэтай змены сітуацыі.
3. Пазбяганне (пакаранні, пакуты). Суіцыдальныя паводзіны па тыпе "пазбягання" выяўляюцца ў сітуацыях пагрозы пакарання і пры чаканні псіхічнай або фізічнай пакуты, а сэнс суіцыду заключаецца ў спробах іх пазбегнуць.
4. Самапакаранне - вызначаецца перажываннямі віны рэальнай, ці ж гэта следства паталагічнага пачуцця віны.
5. Адмова. Суіцыдальныя паводзіны па тыпе "адмовы" ад жыцця, дзе мэта і матывы цалкам супадаюць, сустракаецца толькі ў псіхічнахворых.
Постсуіцыдальны перыяд
Постсуіцыдальны перыяд пачынаецца ўслед за спробай самагубства. У ім прасочваюцца тыя матывы, якія прывялі да суіцыду:
канфлікт і яго значнасць для суб'екта;
прыняцце суіцыдальнага рашэння;
асабістае стаўленне да суіцыду.
Вылучаюць 4 тыпы постсуіцыдальных станаў:
1. Крытычны тып. Канфлікт страціў актуальнасць. Чалавек адчувае пачуццё сораму. Паўтарэнне суіцыду малаверагодна. Кірунак дапамогі - рацыянальная псіхатэрапія.
2. Маніпулятыўны тып. Актуальнасць канфлікту знізілася. З'явілася выразнае разуменне таго, што суіцыдальныя дзеянні могуць служыць спосабам дасягнення мэт і сродкам уплыву на навакольных. Маецца тэндэнцыя да ператварэння сапраўдных замахаў у дэманстратыўна-шантажныя. Кірунак дапамогі - выпрацоўка негатыўнага стаўлення да суіцыду, разбурэнне шаблону рэагавання ў пазбяганне паўторных суіцыдаў.
3. Аналітычны тып. Канфлікт па-ранейшаму актуальны. Чалавек адчувае раскаянне за зробленае. Але паколькі канфлікт усё яшчэ ў вострай фазе, пачынаюцца пошукі выхаду з сітуацыі, і калі яны не будуць знойдзены, то верагоднасць паўторнага суіцыду вялікая, ужо са смяротным канцом. Кірунак дапамогі - ліквідацыя канфлікту з магчымым прыцягненнем да дапамогі юрыстаў і іншых службаў.
4. Суіцыдальна-фіксаваны тып. Канфлікт актуальны. Стаўленне да суіцыду дадатнае. Кірунак дапамогі - лячэнне ў псіхіятрычнай клініцы з прызначэннем строгага нагляду.
Максімальная рызыка паўторнага суіцыду - у часавы прамежак ад 1 месяца да 3 гадоў.
Узроставыя асаблівасці суіцыдальных паводзін дзяцей і падлеткаў
Колькасць суіцыдаў ва ўзроставай групе 15-19 гадоў у сярэднім у 4 разы перавышае ўзровень самагубстваў у еўрапейскіх краінах.
Нарматыўна-прававыя асновы прафілактыкі суіцыдальнай рызыкі
Пры арганізацыі і правядзенні ва ўстановах адукацыі работы па прафілактыцы суіцыдаў неабходна кіравацца адпаведнымі нарматыўнымі прававымі актамі, якія дзейнічаюць на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь. Аснову пераліку такіх дакументаў складаюць:
Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб шлюбе і сям'і (ад 9 ліпеня 1999 г.; здрад, і дад.: Закон Рэспублікі Беларусь ад 5 студзеня 2008 г. № 315-3);
Кодэкс Рэспублікі Беларусь аб адукацыі (ад 13 студзеня 2011 г.);
Крымінальны кодэкс Рэспублікі Беларусь (ад 9 ліпеня 1999 г.; здрад, і дад.: Закон Рэспублікі Беларусь ад 3 жніўня 2004 г. № 309-3);
Закон Рэспублікі Беларусь ад 19 лістапада 1993 г. № 2570-ХІ "Аб правах дзіцяці" ў рэдакцыі Закона Рэспублікі Беларусь ад 25 кастрычніка 2000 г. № 440-3 (змен, і дад.: Закон Рэспублікі Беларусь ад 8 ліпеня 2008 г. № 365-3);
Закон Рэспублікі Беларусь ад 11 ліпеня 2000 г. № 407-3 "Аб ратыфікацыі Канвенцыі аб забароне і неадкладных мерах па выкараненні найгоршых форм дзіцячай працы (Канвенцыі 182)";
Закон Рэспублікі Беларусь ад 10 лістапада 2008 г. № 451-3 "Аб унясенні дапаўненняў і змяненняў у некаторыя законы Рэспублікі Беларусь па пытаннях супрацьдзеяння нелегальнай міграцыі, распаўсюджванню рабскай працы, дзіцячай парнаграфіі і прастытуцыі";
Закон Рэспублікі Беларусь ад 1 ліпеня 1999 г. № 274-3 "Аб псіхіятрычнай дапамозе і гарантыях правоў грамадзян пры яе аказанні";
Закон Рэспублікі Беларусь ад 1 ліпеня 2010 г. № 153-3 "Аб аказанні псіхалагічнай дапамогі";
Дэкрэт Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 24 лістапада 2006 г. № 18 "Аб дадатковых мерах па дзяржаўнай абароне дзяцей у нядобранадзейных сем'ях";
Дэкрэт Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 9 сакавіка 2005 г. № 3 "Аб некаторых мерах па процідзеянні гандлю людзьмі";
Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 8 жніўня 2005 г. № 352 "Аб прадухіленні наступстваў гандлю людзьмі";
Загад Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 31 студзеня 2007 г. № 47 "Аб выкананні пастановы калегіі Міністэрства адукацыі ад 28 снежня 2006 г. № 17.1":
Загад Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 8 мая 2007 г. № 270 "Аб удасканаленні работы з дзецьмі, якія знаходзяцца ў сацыяльна небяспечным становішчы і маюць патрэбу ў дзяржаўнай абароне";
Загад Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 8 жніўня 2008 г. № 615 "Аб сістэме работы з сям'ёй па паляпшэнні якасці маральна-прававога выхавання, папярэджанні асацыяльных паводзін навучэнцаў устаноў адукацыі Гродзенскай вобласці";
Загад Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 28 жніўня 2009 г. № 919 “Аб выкананні пастановы калегіі Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь “Аб падрыхтоўцы ўстаноў адукацыі да новага 2009/2010 навучальнага года” (асаблівая ўвага п. 13.6 і інш.);
Загад Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 17 мая 2010 г. № 317 “Аб
комплексных мерах па кантролі за становішчам дзяцей і навучэнскай моладзі, ахове іх жыцця і здароўя, папярэджанні траплення ў сацыяльна небяспечнае становішча»;
Пастанова Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 27 красавіка 2006 г. № 42 "Аб зацвярджэнні Палажэння аб сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службе ўстановы адукацыі" і інш.
Неабходна заўважыць, што, арганізуючы прафілактычную работу ва ўстанове адукацыі, педагагічным работнікам з мэтай павышэння прававой пісьменнасці выхаванцаў, іх бацькоў і ўсіх зацікаўленых, а таксама фарміравання прававой адказнасці ў непаўналетніх трэба звяртаць асаблівую ўвагу на арт. 145 "Давядзенне да самагубства" і арт. 146 "Скланенне да самагубства" Крымінальнага кодэкса Рэспублікі Беларусь. У гэтых артыкулах прадугледжана крымінальная адказнасць грамадзян за давядзенне асобы да самагубства (або замах на яе шляхам жорсткага абыходжання і сістэматычнага прыніжэння яе асабістай годнасці) і наўмыснае схіленне да самагубства (узбуджэнне рашучасці здзейсніць самагубства) аж да пазбаўлення волі тэрмінам да пяці гадоў.
Установы адукацыі, акрамя нарматыўных прававых актаў, выкарыстоўваюць у рабоце па прафілактыцы суіцыдальнай рызыкі наступныя інфармацыйна-метадычныя матэрыялы:
- ліст Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 13 сакавіка 2008 г. № 12-01-11/1260 "Аб правядзенні Сусветнага дня прадухілення самагубстваў";
- ліст Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 9 верасня 2009 г. № 12-02-12/4114/дс "Аб мерах па прафілактыцы суіцыдаў сярод дзяцей і падлеткаў";
- ліст Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 2009 г. "Аб прафілактыцы і раннім выяўленні суіцыдальных паводзін дзяцей і падлеткаў";
- "Працоўны план Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь па выкананні Комплекснага плана па прафілактыцы суіцыдальных паводзін на 2009-2012 гады" ад 5 лістапада 2009 г. (з дадаткам "Аб мерах па прафілактыцы суіцыдаў сярод дзяцей і падлеткаў" да Комплекснага плана);
- інфармацыйныя матэрыялы Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 15 лютага 2010 года «Ацэнка суіцыдальнай рызыкі і прафілактыка суіцыдальных паводзін у дзяцей і падлеткаў» і інш.
Трэба акцэнтаваць увагу ўстаноў адукацыі на тым факце, што на падставе арт. 291 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі інструктыўна-метадычныя і інфармацыйныя лісты з вышэйстаячых арганізацый, метадычныя рэкамендацыі, інфармацыйныя матэрыялы адносяцца да метадычнай дакументацыі і носяць метадычны (рэкамендацыйны) характар.
Псіхалогія суіцыдальных паводзін
Рызыка суіцыду высокая ў людзей:
1. З парушэннем эмацыянальнай сферы
Прыкметамі эмацыянальных парушэнняў з'яўляюцца:
- страта апетыту ці імпульсіўнае абжорства, бессань ці падвышаная дрымотнасць на працягу, прынамсі, апошніх дзён;
- частыя скаргі на саматычныя нядужання (на болі ў жываце, галаўныя болі, пастаянную стомленасць, частую дрымотнасць);
- незвычайна грэблівае стаўленне да свайго вонкавага выгляду;
- сталае пачуццё адзіноты, бескарыснасці, віны ці суму;
- адчуванне нуды пры правядзенні часу ў звыклым асяроддзі або выкананні працы, якая раней прыносіла задавальненні;
- адыход ад кантактаў, ізаляцыя ад сяброў і сям'і, ператварэнне ў чалавека адзіночку;
- парушэнне ўвагі са зніжэннем якасці выкананай працы;
- пагружанасць у разважанні аб смерці;
- адсутнасць планаў на будучыню;
- раптоўныя прыступы гневу, часцяком якія ўзнікаюць з-за дробязяў.
2. Парушэннем паводзін
У юнакоў найбольш відавочным намёкам на суіцыдальныя тэндэнцыі з'яўляюцца злоўжыванне алкаголем і наркотыкамі. Каля паловы перад суіцыдам прымалі лекі, прапісаныя іх бацькам. У сярэднім узросце - гэта немагчымасць прымірыцца або кантраляваць сваю жыццёвую сітуацыю, што часта выяўляецца ў якім-небудзь псіхасаматычным захворванні. У пажылых людзей прыкметай суіцыдальных думак могуць быць размовы пра "адмову" ад чаго-небудзь.
3. Псіхічнымі захворваннямі
- дэпрэсія;
- неўрозы, якія характарызуюцца беспадстаўным страхам, унутранай напругай і трывогай;
- маніякальна-дэпрэсіўны псіхоз;
- шызафрэнія;
Больш за ўсё ўспрымальныя да суіцыду
- папярэднія спробы да суіцыду;
- суіцыдальныя пагрозы, прамыя або завуаляваныя;
- суіцыды ў сям'і;
- алкагалізм;
- хранічнае ўжыванне наркотыкаў і таксічных прэпаратаў;
- афектыўныя засмучэнні, асабліва цяжкія дэпрэсіі;
- хранічныя ці смяротныя хваробы;
- цяжкія страты, напрыклад, смерць блізкіх;
- сямейныя праблемы: сыход з сям'і ці развод;
- фінансавыя праблемы;
Суіцыдальна небяспечная рэферэнтная група
- моладзь: з парушэннем міжасобасных адносін, «адзіночкі», якія злоўжываюць алкаголем або наркотыкамі, адрозныя дэвіянтнымі або крымінальнымі паводзінамі, якія ўключаюць фізічны гвалт;
- гамасэксуалісты;
- зняволеныя ў турмах;
- ветэраны войн і лакальных канфліктаў;
- лекары і прадстаўнікі іншых прафесій, якія знаходзяцца ў росквіце сваёй кар'еры, звышкрытычныя да сябе, але часта злоўжывае наркотыкамі або якія пакутуюць ад нядаўна выпрабаваных прыніжэнняў або трагічных страт;
- людзі сталага веку, якія фрустраваны неадпаведнасцю паміж чаканымі поспехамі ў жыцці і рэальнымі дасягненнямі;
- пажылыя людзі, якія пакутуюць ад хвароб або пакінутыя асяроддзем.
Прафілактыка суіцыдаў ва ўстанове адукацыі (напамінак для педагогаў)
Суіцыд - наўмыснае самапашкоджанне са смяротным зыходам (пазбаўленне сябе жыцця).
Псіхалагічны сэнс падлеткавага суіцыду - "крык аб дапамозе", імкненне прыцягнуць увагу да сваіх пакуты. Сапраўднага жадання смерці няма, уяўленне пра яе вельмі невыразнае, інфантыльна. Смерць уяўляецца ў выглядзе пажаданага, працяглага сну, адпачынку ад нягод, спосабу патрапіць у іншы свет, гэтак жа яна бачыцца сродкам пакараць крыўдзіцеляў.
Што ў паводзінах падлетка павінна насцярожыць
- Рэзкае зніжэнне паспяховасці, праява абыякавасці да вучобы і ацэнак.
- Прыгнечаны настрой, паніжаны эмацыйны фон, раздражняльнасць, якое захоўваецца працяглы час.
- Рэзкая змена паводзін (стаў неахайнай, не жадае размаўляць з блізкімі яму людзьмі, пачаткаў раздорваць дарагія яму рэчы, губляе цікавасць да таго, чым раней кахаў займацца, падаляецца ад сяброў).
- Наяўнасць прыкладу суіцыду ў бліжэйшым асяроддзі, а таксама сярод значных дарослых ці аднагодкаў.
- Дзіця прама ці ўскосна кажа аб жаданні памерці ці забіць сябе ці аб нежаданні працягваць жыццё. (Гутаркі аб нежаданні жыць – спроба прыцягнуць увагу дарослага да сябе і сваіх праблем. Існуе міф, што калі чалавек кажа пра гэта , то значыць, гэтага не зробіць. Аднак гэта не так! Які ў роспачы падлетак, на якога не звяртаюць увагі, цалкам можа давесці свой намер да канца).
- Рызыкоўныя паводзіны, у якім высокая верагоднасць прычынення шкоды свайго жыцця і здароўю.
Небяспечныя сітуацыі, на якія трэба звярнуць адмысловую ўвагу
- Адпрэчванне аднагодкаў, ганенне (у тым ліку ў сацыяльных сетках).
- Сварка ці востры канфлікт са значнымі дарослымі.
- Няшчаснае каханне або разрыў рамантычных адносін.
- Аб'ектыўна цяжкая жыццёвая сітуацыя (страта блізкага чалавека, рэзкае грамадскае адхіленне, цяжкае захворванне).
- Асабістая няўдача падлетка на фоне высокага значэння і каштоўнасці сацыяльнага поспеху.
- Рэзкая змена сацыяльнага асяроддзя (напрыклад, у выніку змены месца жыхарства).
- Нестабільная сямейная сітуацыя (развод бацькоў, канфлікты, сітуацыі гвалту, алкагалізм).
Чатыры асноўныя прычыны самагубства:
- Ізаляцыя (пачуццё, што цябе ніхто не разумее, табой ніхто не цікавіцца);
- Бездапаможнасць (адчуванне, што ты не можаш кантраляваць жыццё, усё залежыць не ад цябе);
- Безнадзейнасць (калі будучыня не прадвяшчае нічога добрага);
- Пачуццё ўласнай нязначнасці (абражанае пачуццё ўласнай добрай якасці, нізкая самаацэнка, перажыванне некампетэнтнасці, сорам за сябе).
Увага!!! Рашэнне пазбавіць сябе жыцця - спантанны парыў, таму яго практычна не магчыма прадбачыць і прадухіліць. Насамрэч фатальны крок рэдка здзяйсняецца пад уплывам раптоўнага парыву. У большасці выпадкаў рашэнне выспявае паступова, выношваецца некалькі дзён, тыдняў ці нават месяцаў.
Чалавек які задумаў пазбавіць сябе жыцця, нікому не стане пра гэта распавядаць. Калі хтосьці і загаварыў пра гэта - значыць, не сур'ёзна. Большасць якія паквапіліся на сваё жыццё (прыкладна сем з дзесяці) з кімсьці дзяліліся сваімі планамі ці хаця б намякалі на іх. Не заўсёды гэтыя намёкі ўдаецца ўлавіць і правільна зразумець. Самае галоўнае памятаць: для многіх "апошняй кропляй" паслужыла менавіта тое, што блізкія ад іх адмахнуліся, не прынялі іх усур'ёз.